"Myslela jsem si, že budu učit svoji dceru o světě. Ukazuje se však, že musím učit svět o svojí dceři." (anonym)

29. května 2012

Jak jsme zjistili, že dcera málo roste (118)

A co s tím?
S největší pravděpodobností nic.

Tak to aspoň vidí paní doktorka a já se s ní plně shoduji. Myslím tím paní doktorku na endokrinologii, kam dojíždíme do nemocnice do Klatov.
Možná si vzpomenete, že jsme s tímto oborem medicíny začali laškovat loni potom, co u Niny bylo vyjádřeno podezření na předčasnou pubertu. Zpočátku to vypadalo špatně, ale s odstupem a s kontrolními testy se hormony uklidnily a vše se vrátilo do normy.

Minulý týden jsme se opět vypravili na kontrolu s vědomím, že tentokrát, po roce, opět podstoupíme rentgen zápěstí - tuším, že levého - aby se upřesnil dceřin kostní věk a porovnal s loňským výsledkem (kdy byl mírně urychlený).

Této mety se nám bohužel dosáhnout nepodařilo. Ninda totiž v čekárně v tátově náruči usnula a v ordinaci ji pak, bohužel, chtěli prohlédnout, změřit, zvážit a nabrat krev (pro výsledky si budu volat za 3 týdny). Což bylo pro ni natolik stresující, že spustila muziku a už se nezastavila.

A tak se není co divit, že v šeru rentgenové místnosti potom nehodlala spolupracovat. Já jsem na ni a tatíka čekala na chodbě a jen slyšela ten řev. Jako by jí dávali dvacet injekcí. Nechápala jsem zprvu, co tam s ní dělají, vždyť loni jsme tuto proceduru spolu zvládly v pohodě a bez breku!
Ale to bylo bez předchozího "mučeníčka" v ordinaci, bez šoku z náhlého probuzení, bylo to se mnou a navíc zřejmě s mnohem trpělivější zdravotnicí u rentgenu, která to prý tentokrát chtěla hned při prvním nezdaru vzdát.
Třikrát to, neúspěšně, zkoušeli, vyprávěl manžel, a musel ji prý přesvědčovat, aby to zkusila znovu, protože nám dcerka nerozumí.

Když vylezli z místnosti ven, byl Ninda psychicky úplně na dně, vrhla se mi do náručí a brečela a brečela. Celý zbytek dopoledne jsme ji pak museli nosit na rukou.
A to byla ještě dobrá, že s námi zvládla poté absolvovat, sice na rukou a značně nevrle, bleskový nákup v supermarketu - když už jsme byli ve městě!
Samozřejmě, že slečna u kasy, vidouc rodiče, kterak obskakují lítostivou, uplakanou a vzteklou ratolest, využila příležitosti a obohatila se na náš úkor o 114 korun ... naše blbost, neměli jsme tam chodit, protože o kontrole účtenky u kasy nemohlo být s Ninou v jejím stavu ani řeči.

Já jsem se však z toho poučila, že pokud nezvládnete projít účet ještě v obchodě, není vhodné ho studovat pak doma, protože se pak akorát rozčílíte a máte z toho zkažený den :o)

No a na rentgen si budeme muset zajet někdy příště, ... doufám, že to už bude Ninda klidnější, ručičku aspoň na minutku nechá ležet v klidu a nebude si s ní kvedlat a máchat :o)

A jak že to máme s tím růstem?

Ninda měří ve svých 6 letech a 2 měsících 112 cm. Je na 10. percentilu růstového grafu - tedy malého vzrůstu. O to by snad ani nešlo, manžel je menší, já jsem průměrná ... ale i tak by prý měla vyrůst za rok zhruba o 6 cm, jenže ona vyrostla pouze o centimetry dva. Přitom růstový hormon má v normě.
A teď je otázka, zda to řešit či ne.

Já se kloním k tomu, že ne. Na štěstí paní doktorka má stejný názor. Ninda má prý tolik problémů k řešení - opoždění vývoje, epilepsie, vedlejší účinky léků - že toto je z nich problém nejmenší. Navíc si prý lékařka neumí vůbec představit, co by s ní udělaly nějaké případně naordinované hormony či léky v kombinaci s její nervovou soustavou a léky na epilepsii.
Doslova řekla: "Kdyby byla moje, tak bych to neřešila." Jako by měla pocit, že mě musí nějak přemlouvat k onomu "nicnedělání" :o)

Růst je prý odrazem celkového zdravotního stavu dítěte a pokud ten není příznivý, dítě prostě roste pomaleji. Např., když dítě jeden rok hodně stůně, vyroste prý méně, než by mohlo, než je jeho potenciál.
Natož když má dlouhodobě poruchy spánku, více či méně rozhozenou epilepsii a je na lécích.
Dokonce je prý MOŽNÉ, že při epizáchvatu může mít Ninda na vteřinku omezený přísun kyslíku, což se i takto může odrazit.

Také jsem se v souvislosti s "nespánkem" zeptala na melatonin. Jak by se lékařka k tomu stavěla. Nu, nedoporučila ho. Řekla, že by z něj měla strach ho konkrétně Nině podávat. Nevíme prý, co by to s ní mohlo udělat ... tak tedy ne.

Tím jsme to uzavřeli. Třeba výšku v příštím roce Ninda dohoní, pokud se jí povede lépe ...

... A já doufám, že ano, protože - a musím to pořádně zaťukat - spánek se jí po odblokování moc a moc zlepšil a s ním také epi. Sice se kolem třetí, čtvrté ráno pravidelně budí a jí, ale pak většinou HNED usne, maximálně do půl hodiny! Pro nás s tatíkem je nyní noc jako procházka růžovou zahradou, protože s ní nemusíme několik hodin ponocovat. Z 15 - 20 zahledění za den máme nyní 2 - 5. Kéž by to mělo trvalejší charakter a my se nakonec přeci jen té Krči vyhnuly!!!

Více se o tom, ač jsem optimista,  radši zatím šířit nebudu, abych to nezakřikla, protože to je teprve týden a půl. A taky proto, že je obvyklé, že jak si něco veřejně pochválím, tak se to pokazí ... takže jako bych nic neřekla, ano?

8 komentářů:

Linda Martinovská řekl(a)...

koukám že to máte jako my,malík vyrostl za dva roky pouze o 4cm a v skoro 5ti letech meří necelých 104cm(což já sem malý pivo mám 60cm ale muž má ke dvou metrum).Noha mu nepovyrostla vubec ...no možná o půl čísla.Taky jsme se s mudr domluvili,že to zatím necháme protože má už taklhe "navalíno".Tak držím palečky aby vám RTG příště vyšel a Ninda se moc nestresovala.
Jinak na to spaní nám trošku pomohla Sedalia,ale má dost dlouhý nástup ,jelikož je to homeopatikum.Dáváme lžičku ráno a lžíčku večer,mudr nám upravila dávku na střední lžičku a ne čajovku,ta asi byla málo a je to znát,malík spí i 5 hodin v kuse :o)

Linda Martinovská řekl(a)...

je překlep já mám 160cm ne 60:D

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Tusko, ja moc nepisu, spis ctu, ale vzpominam si, ze jsem jednou z legrace merila sve dite 7 dni a nebyly ty vysledky stejne, takze mohla klidne vyrust i o 3-4 cm ;-), ale mas pravdu s timhle bych se netrapila
muska

Anonymní řekl(a)...

Pěkné dopoledne,
náš syn je zdravý, "jen" má intoleranci laktozy. Výškově šel od druhého do šestého roku dolů (z 80. na 13.percentil), nejvíce právě mezi 5. a 6.rokem - to vyrostl jen 2 cm.

Od té doby roste již docela pravidelně o 4-5 centimetrů za rok a drží si nějaký 20perc.
Mezi tím pátým a šestým rokem začal držet strikní dietu bez laktozy, která mu vadila od narození. Možná to je nějaká
reakce na změnu jídla, také kaloricky jsou ty jídla o něčem jiném.
On má kostní věk o 2 roky méně.
Eva

Aya řekl(a)...

Taky se bojím si cokoli na blogu pochválit, protože pak to stojí za to. :o))
Takže nic jsem nečetla. :o)

Jinak s růstem jsme taky vždy pod průměrem. Ale nikdo to neřeší, protože genetika a taky jejich alergie. Nás alergolog mi tvrdil to samé, že díky nemocem tělo investuje energii do uzdravení a ne do růstu. Je fakt, že Filip hodně vyrostl až v pubertě. Jinak byl vždy ve třídě nejmenší a to měl rok odklad.

Margit řekl(a)...

Desátý percentil? A ani jeden z vás není velký? Tak to bych taky neřešila...
Moje dcerka je na sedmém percentilu, drží se na něm víceméně od narození. Ve svých pěti letech má 105 cm a 16 kg. Ale když doktorka viděla mě, s mými 150 cm, tak také řekla, že by to nijak neřešila, protože prostě bude nejspíše drobnější po mě.

pavlína řekl(a)...

Ahoj holky,
jako že nic :-)).S tím růstem bych to asi taky neřešila,kord když to má takový kolísaví.Niky měla právě i málo růstovýho hormonu z 10 jednotek měla jen 2-3.Takže mi pícháme,ale taky z toho nejsem nadšená.Niky má teď asi 105 cm,ale přibrala nenažera jedna,to má asi 18 kg.Takže podle nás jste ještě veliký,já myslím,že ještě nejsme ani v tabulce,ale pomalu se plížíme.
Tak se hlevně nestresuj a mějte se hezky a čekáme na vaší návštěvu!
Pa Pavlína.

Tuška řekl(a)...

NO, já to taky neřeším, ten růst ... podle mě teda vyrostla víc za ten rok ... vidím to na oblečení. Nevím, jak to tam měřili. Není to žádný obr, ta naše Ninda, ale jak říkám, manžel je menšího vzrůstu a já průměr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...