"Myslela jsem si, že budu učit svoji dceru o světě. Ukazuje se však, že musím učit svět o svojí dceři." (anonym)

10. června 2012

Naše další dobroty (duben - červen)

Jan tak pro inspiraci vkládám pár dalších fotek našich obědů a dezertů, které si s Ninou vaříme. Lépe řečeno, já je vařím a Nina je pak spolu se mnou baští ... a moc nám chutná.

Opět upozorňuji, že z hlediska MB to není ideální, na jaro tam máme moc tuku, moc smaženého, možná i moc soli ... a zbytek dne už vůbec není tak super - máme s Ninou moc mouky - tedy prostě moc pečiva, i když se snažím o zdravější varianty - tedy kváskové a celozrnné, pokud možno ne pšeničné. Alespoň na ně zkouším vyrábět chutné zeleninové a luštěninové pomazánky :o)
Držíme si ale standart - žádné mléčné výrobky a cukr (trochu jednoduchého cukru máme v ovoci a dezertech, do kterých dusím jablka a jiné ovoce).

A víkendy? Když jsme doma s tátou celá rodina? To pak obědváme i masíčko či (nové) brambory, čemuž se úspěšně přes týden vyhýbáme! Na druhou stranu se to snažím alespoň kompenzovat vhodným množstvím tepelně upravené zeleniny k jídlu a krátkodobě kvašenými (2 hodiny) lisovanými saláty.
Tatík pak nemá pocit, že je od nás úplně odstrčený a je pak přístupnější dalším mým experimentům, které už nebojkotuje ... no, a stres prý strašně překyseluje organismus. Což je to, čemu hlavně chceme zabránit!

Takže si myslím, že než se kvůli zdravému jídlu nadměrně a zbytečně stresovat a rozložit si úplně rodinu a stejně si tím tělo nakonec úplně překyselit navzdory kvantu zeleniny, kterou bych snědla, je lepší si dát i s tatíkem trochu toho masa (což je sice hodně okyselující složka potravy, tudíž ubírá minerály z těla, nehledě na to, že hodně zatěžuje naše trávení) v klidu a v pohodě, udělat si hezký den, vykompenzovat to zeleninkou (ta má naopak zásaditý efekt na náš organismus, tedy nám minerály dodává) a dalším týdnem zdravého stravování během pracovních dnů.

No jo, holt nikdo není dokonalý ... Ale i tak se naše stravování minimálně o 75% vylepšilo.

Myslím ale, že nejen kvůli starostem s Ninuščiným spánkem a epilepsií se mi daří moc v těhotenství nepřibírat. Starosti u mě naopak obvykle bývaly spouštěčem "žravých" epizod :o)
Určitě se na stabilizaci mojí váhy i teď, když jsem těhotná, podílí tento způsob stravování.

V podstatě se dá říct, že jsem ještě nepřibrala nic. Na to, že jsem ve 25. týdnu těhotenství mě to samotnou překvapuje. Na počátku těhu jsem shodila neúmyslně 4 kila (bylo mi trochu špatně, ale nezvracela jsem) a ty  jsem si donedávna držela. Teprve minulý týden jsem zjistila, že už jsem asi jenom mínus 3 kg :o)
No, mám takový pocit, že těch 15 kg navíc jako kdysi s Ninuškou už nedám :o)

A teď k fotkám. Zase jsem si samozřejmě nedělala žádné poznámky, co je co, to není v mých silách. Takže po 2 měsících jaksi ztrácím přehled, co na těch talířích vlastně je. Tedy aspoň přibližně:

Květák smažený v těstíčku, tuším, že rýže sypaná dýňovým gomasiem, čočka na kyselo, zelenina.


Koprová omáčka, knedlíky z nějaké obiloviny, buď z rýže nebo z krup, to teď nepoznám, kysané zelím, zelenina.


Dezert - pohár z jahel, dušených jablek, rozinek, ostružin, mandlí a semínek. Někdy do něj dávám jáhlové piškoty (kupuju) nebo rýžové burizony a trochu marmelády bez cukru. 
Někdy jáhly s dušenými jablky smíchám, jindy jáhly dosladím nějakým sirupem nebo sladem a jablka (hrušky) přidám jako další patro (někdy zahuštěné škrobem či kuzu). 
Jindy používám místo jáhel kroupy či kuskus, případně ovesné vločky apod. Je to děsná mňamka, celá bližší rodina se může "užrat".


Nahoře těstovinový salát se salátem zeleninovým, lisovaným.
Dole rýže na kurkumě s dušenou mrkví. Asi. Hodně jarního posypu - pažitky (jindy petrželky, mladé cibulkové natě, pórku apod.).


Jáhlové knedlíky, křenová omáčka, blanšírovaný květák a brokolice, marinované tofu a salát.


Ranní zeleninová miso polévka (v posledních měsících jsem se do ní zamilovala, úžasná a úžasně zdravá snídaně!).
Vpravo rýže sypaná sezamovým gomasiem, naturální tofu s dušenou bílou ředkví daikon, lisovaný salát a blanšírovaná brokolice a mrkev přelitá pikantní omáčkou z misa, hořčice (bio hořčice s fruktózou místo cukru), tahini (sezamové máslo) a čerstvé citronové šťávy, ředíme vodou.


Opět poháry, tentokrát "dvojbarevné", dole obilovina - samozřejmě rozmixovaná, doslazená sladem (sirupem), nahoře podušená, mixnutá jablka zahuštěná troškou kukuřičného škrobu (kuzu). Dá se přidat cokoliv, jak do obilí, tak do jablek - kokos, skořice, karob či kakao, tahini (sezamové máslo), sušené ovoce, jindy mandlové máslo, ovoce, pro zhutnění jáhlové piškoty, či jiné kupované zdravé sušenky, burizony apod.
Prostě pokaždé to může být jiné :o)


Opět moje milovaná ranní miso polévka. A hodně jarního posypu :o)
Dole kroupy s houbami a česnekem a la český kuba (teď nevím, co tam je, jestli tofu nebo nějaká luštěnina :o), lisovaný salát, oblanšírovaná zelenina.


Jáhlová kaše a la bramborová sypaná slunečnicovým semínkem, čočkovo-kroupový karbanátek zavinutý v rýžovém papíru a ofritovaný, blanšírovaná brokolice a květák a jarní lisovaný salát.


Mňamy mňam, zase jsem si ji vyfotila? Tu miso polévku? :o))) 


Naturální rýže, dušená zelenina, blanšírovaná zelenina plus čerstvá a robi maso ("rostlinné maso" - zkusila jsem ho, ale nic moc, není nad tofu a tempeh) jako řízek.


Nahoře asi zase rýže, dušená zelenina a la čína s marinovanými a opečenými kousky robi masa (potřebovala jsem ho sdělat :o), lisovaný salát, blanšírovaná brokolice a rajče.
Dole jáhly s kedlubnovým zelím, ředkvičkovým soté, blanšírovanou brokolicí a květákem, okurka.


No, a to je pro dnešek všechno ... tak zase někdy příště :o) Možná ..., jestli budu stíhat a jestli to tu vlastně vůbec někoho zajímá :o)

JÍDLU ZDAR :o)))

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Tuško,úžasné:)Jsi úplný mistr v kuchyni.Taky se snažím vařit zdravě,ale takovou fantazii nemám.Ale dík za ukázku,budu se snažit něco takového také uvařit.Jana s Filípkem

Anonymní řekl(a)...

Ale zajímá, zajímá!!!
To byla ale poznámka!:-)
Luci, jaké děláš těstíčko na květák?
Já si zkusím udělat pohár.
I když píšeš, že z MB pohledu to není ideální, já zase totální extrém odsuzuji. Nic nehrotím. A ten odhad, že se vae strava o 75% zlepšila - tak určitě jste jen oproti nám 100% úžasní, že to dodržujete!
No a prcek, ten se musí mít:-) Po ránu se břichem rozvoní polévka...:-)
Já Ti jen prozradím, že mě dr při těhotenství musela tužkou přidělávat puntíky na graf!!! A to jsem se necpala, chodila pěšky všude. Ale jak píšeš, stres je dieta no.1, díky rozchodu s ex pak šlo 20kg dolů (bohužel i s mlékem, ale i tak jsem pyšná, kojila jsem skoro 15měs).
Jinak mi drž palce, chci zkusit pěstovat hlívu, prý je dobrá na lupenku a kožní trable (pro začátek koupím předpěstovanou)
No a jak Ninuš spí? Držím palce, ať je to lepší i s epi. A TOBĚ KLIDNÉ DNY A KRÁSNÉ TĚŠENÍ!
Magda

Anonymní řekl(a)...

Luci, když je nás doma "jeden a půl", stačil by mi minikvašák(1,2-1,4l)?
Díky, Magda

Anonymní řekl(a)...

ZAJÍMÁÁÁ!!!! Zrovna při tom pročítání si říkám, čím to je, že my to takhle pěkně navařit a spapat nedokážeme. A přišla jsem na to! Nemám čas shánět recepty a ne vždy mám nakoupeny ty správné ingredience. Takže podávám zde vážně míněný návrh, abys takové podobné recepty dávala častěji a po menších dávkách :-)) Taky nevím, co je miso, kde se dají sehnat rýžové papírky a takové vychytávky, víš.... My o jara hřešíme, MB minimálně, protože prostě nestíhám experimentovat. Ale tobě fandím a taky závidím ten elán a to úsilí! Zajímalo by mě, jak to děláš... Krásný zbytek školního roku, myslím na vás. Andrea Honkytonky s Toničkou.

Anonymní řekl(a)...

Andrea má pravdu a jak my cimrmanologové říkáme:"Nemusí pršet, stačí když kape",
tak by bylo určitě i časově lepší jeden dva recepty týdně např...
Je mi jasné, že nemůžeš být přilepená na netu denně jako jiní, ale my si počkáme.
A já určitě potřebuju pár dní i na jeden recept, protože si ke všemu něco dohledávám...pak než to zrealizuju...:-)
Magda

Zuz řekl(a)...

Hmm, tak ked som videla tie dobroty tak hned som na ne dostala chut, ale mam pocit ze svojich chlapov na to neziskam, tak som si kupila sebe aspon miso pastu a prave jem svoju miso polievku, je uzastna a rychla. Tiez tepla, mame tu zimu.Brrr

Zuzana

Helaovečka řekl(a)...

Tuštičko jsi skvělá, jen se na to koukat je nádhera! A ty poháry, ty já flákám, hned zítra nějaký udělám.
Držím palečky a myslím si, že na to nepřibírání má MB velký vliv. Kolegyně Eva bez MB přibrala 23kg a teď sotva 10kg. Jo a má čerstvě holčičku.
Helena z jímejinak.

Tuška řekl(a)...

Holky, díky za chválu, ale ono každé jídlo taky takhle nevypadá!!! Fotím si samozřejmě jen ty nejpodařenější, takže ne vždy je ten náš talíř tak hezký a kompletní :o)

Musím vás bohužel zklamat, každý týden vkládat jeden dva recepty stoprocentně nezvládnu, to vím nabeton! :o)

Ale některé z mých receptů jsou inspirované i webíkem jímejinak. Koukejte se tam k holkám, ty tam mají spoooousty super receptů a také přesné návody, jak na to, kolik čeho, jak dlouho vařit apod.
Dokonce jsou tam i vysvětlené názvy méně známých potravin, o kterých píšu a které používám.
Odkaz je: www.jimejinak.cz

Holky jsou fakt skvělé!

Já všechny tyhle ingredience kupuju u nás v bioprodejně, kde mám jistotu, že jsou opravdu "zdravé". Navíc chodím k majitelce obchůdku na kurzy vaření, které občas pořádá a ty jsou k nezaplacení! Spousta informací, dobré jídlo, to se nedá jen načíst! To se musí vidět a ochutnat :o)

Andreo, miso pasta je zdraví velmi propspěšný výrobek ze sóji - vzniká přirozenou fermentací (různě dlouhou - někdy i několik let) sójových bobů a soli a je plná důležitých enzymů.

Miso je tedy pasta slané chuti. Jednotlivé druhy mohou být doplněny i obilovinami - existuje rýžové miso, ječmenné miso, natto miso apod.

Slouží k ochucování polévek, omáček a jiných jídel, ale nesmí přejít dlouho varem, aby se enzymy nezničily.
Dává se do jídla nakonec, rozmíchá se potřebné množství (tak půl lžičky na jednoho, bych řekla) pasty v troše vody a vlije se do jídla, přivedeme opět k varu, vypneme a necháme chvilku spojit chutě.
Není levná, ale dává se trošku, takže vydrží.

Magdo, tenhle kvašák by pro vás určitě stačil, vždyť kvašené zeleniny stačí lžíce dvě na osobu k jídlu.
Až budeš mít zeleninku vykvašenou (po 3, 4 dnech) dej do sklenic a do lednice, aby dál nekvasila a můžeš hned nakládat novou, než ji sníte z lednice, budeš mít novou, čerstvou ... jen mě to stále nějak nevychází časově - ty moje rady :o)))

Ale lisovaný salát stačí trošku zfermentovat - jen 2 hoďky i míň, když není čas (ale aspoň půl h.) - stačí do něj dát umeocet a jablečný sirup, nebo třeba jen sůl, přiklopit talířkem a zatížit.
Po 2 hodinách je struktura zeleniny trochu narušená fermentací a pro nás mnohem lépe stravitelná než úplně syrová. Pak se může dát vychladit do lednice.

Tak holky, držím palce a vařte, vařte, vařte! :o)

Tuška řekl(a)...

Jen na vysvětlenou - fermentace je přirozené mléčné kvašení :o)
Na stejném základě funguje i kvásek v těstě.
Takové české miso je vlastně klasický ječný kvásek, který se přidává(l) ke zkvašení těsta a také do polévek - třeba krkonošské kyselo.

Kamča Hrbáčová řekl(a)...

nádhera :) jedna dobrota větší než druhá

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...